Interviews | 3 oktober 2025

In gesprek met Adrien de Marnix, kantoordirecteur van Mercier Van Lanschot Brussel

In onze zoektocht naar inspirerende verhalen, laten we graag enkele van de drijvende krachten achter Mercier Van Lanschot aan het woord. Deze interviewreeks geeft jou de kans om meer te weten te komen over de unieke visie, ambitieuze doelen en mooie toekomstplannen van onze private bank. Vandaag in de spotlight? Adrien de Marnix, kantoordirecteur van ons kantoor in Brussel. We geven hem graag het woord.

Foto van Adrien de Marnix, kantoordirecteur van Mercier Van Lanschot Brussel

Dag Adrien, kan je jezelf kort voorstellen?

 

“Ik ben Adrien de Marnix, 41 jaar oud en vandaag is het een grote dag: ik ben precies 2 jaar geleden getrouwd met mijn vrouw! In een ver verleden heb ik, niet ver van ons kantoor hier in Brussel, bedrijfskunde gestudeerd, gevolgd door een master in Boston, Amerika. Ik heb daar anderhalf jaar gewoond. Na mijn terugkeer naar België en een stage bij Couts, een Engelse private bank gevestigd in Genève, heb ik drie jaar gewerkt als auditor voor PwC. Ik miste echter het vermogensbeheer, waardoor ik op 2 mei 2013 – iets meer dan 12 jaar geleden - bij Mercier Vanderlinden startte. En daar ben ik nooit meer weggegaan!”

 

Ondertussen ben je doorgegroeid tot kantoordirecteur: hoe tracht je je stempel te drukken?

 

“Wat voor mij cruciaal is, is de overdracht van het unieke DNA van Mercier Van Lanschot. Ik wil dat ons kantoor in Brussel dit weerspiegelt, uitdraagt en ademt. Daarnaast mag je niet vergeten dat ik 12 jaar lang onze private banking klanten heb bediend. Mijn belangrijkste zorg is dan ook – en dat blijft zo – om onze klanten zo kwalitatief, persoonlijk en efficiënt mogelijk te bedienen. De klant verdient het om op de eerste plaats gezet te worden. Een goede sfeer tussen de collega’s vind ik ook enorm belangrijk. Ik probeer er echt voor mijn team te zijn.”

In Brussel zijn we goedlachs en toegankelijk, maar ook altijd professioneel en plichtsbewust. Onze klanten waarderen dit.

Hoe zou je het kantoor in Brussel typeren?

 

“Het kantoor in Brussel bestaat sinds juni 2018. Ik was betrokken bij de opening van dit kantoor, een belangrijke mijlpaal in onze ontwikkeling van Mercier Van Lanschot, aangezien dit het eerste kantoor was dat we openden na Antwerpen. We hebben vandaag een gemotiveerd, divers en ervaren team. Ik benadruk altijd het belang van het centraal stellen van onze klanten in onze werking en service, zodat we hen zo efficiënt en snel mogelijk kunnen helpen.”

 

“We beschikken in Brussel ook over veel expertise op het vlak van vermogensplanning. Charles Kesteloot, een echte expert, maakt bijvoorbeeld deel uit van ons kantoor. Hij is altijd beschikbaar wanneer we klanten ontmoeten om hen te helpen en te ondersteunen bij deze onderwerpen, die voor mij even belangrijk zijn als het beheer zelf. Een goed beheer van een vermogen vereist immers noodzakelijkerwijs de planning ervan voor toekomstige generaties.”

 

Waarom heb je destijds gekozen om bij wat nu Mercier Van Lanschot is te werken?

 

“Ik heb altijd een enorme interesse gehad in vermogensbeheer en hou ervan om contact te hebben met klanten. Elke klant is totaal uniek, met een eigen verhaal, waardoor private banking een erg diverse en uitdagende job is. Toen ik startte, stapte ik binnen in een klein bedrijf. Maar kijk nu: ik ben echt heel trots dat ik ben kunnen meegroeien – en dat vanop de eerste rij. Bovendien hou ik van de oprechte waarden, de familiale verankering en de visie op vermogensbeheer van Mercier Van Lanschot. Alle waarden die ik destijds herkende, bestaan nog steeds in wat het bedrijf vandaag geworden is. Dat is echt prachtig.”

Ik vind het fantastisch om te zien hoeveel juniors er ondertussen bij het bedrijf zijn gekomen. Je voelt aan alles dat er iets bruist bij Mercier Van Lanschot.

Werken is één ding, maar wat doet Adrien buiten kantooruren?

 

“Ik had nooit gedacht dat ik dit zou vertellen, maar sinds ik verhuisd ben naar Overijse, heb ik een passie voor tuinieren ontdekt. Het maakt mijn hoofd leeg en stelt me in staat om mezelf eventjes los te koppelen van alle to do’s, deadlines en dringende zaken op kantoor. Ik geniet ook van de culturele activiteiten in Brussel. Ik hou van hedendaagse kunst, iets wat ik dankzij mijn vrouw heb ontdekt. Samen bezoeken we geregeld galerieën en tentoonstellingen. Vrienden komen ook regelmatig bij ons thuis. Ik praat graag onder het genot van een goed glas wijn en probeer graag nieuwe gerechten uit.

 

Waarom moet volgens jou een prospect voor Mercier Van Lanschot kiezen?

 

“De afstemming van belangen is voor mij écht het element dat Mercier Van Lanschot onderscheidt van de concurrentie. Stéphane (Mercier, nvdr) en zijn voltallig team doen echt opmerkelijk werk. Klanten wéten gewoon dat hun vermogen in exact dezelfde fondsen als de oprichtende families wordt geïnvesteerd, wat toch een zekere gemoedsrust met zich meebrengt. Uiteraard is dit geen garantie op resultaat, maar naar mijn mening biedt dit wél een uitstekende garantie voor de betrokkenheid van uw beheerder.

Onze ‘Investing together’-filosofie maakt echt deel uit van het DNA van Mercier Van Lanschot. Ik vind dat dit ons écht uniek positioneert.

Op naar de toekomst: wat zijn je doelen voor het team in Brussel?

 

“Er staan twee mooie zaken op de planning! Ten eerste komt er een groot renovatieproject aan, de uitbreiding van het kantoor in Brussel. Let wel, dit is momenteel nog niet concreet, maar ons team kijkt wel enorm uit naar deze mooie mijlpaal. Daarnaast willen we ook blijven groeien. We zetten in op gerichte rekrutering en zoeken kwaliteitsvolle mensen die ons DNA delen en onze visie versterken. Om een tipje van de sluier op te lichten: ik heb de afgelopen weken heel wat diverse profielen ontmoet voor een interview. Hopelijk kan ik snel aankondigen wie ons avontuur in Brussel vervoegt!”

 

Bedankt, Adrien, voor het fijne interview. We wensen jou en het team een veelbelovende toekomst in Brussel!

Investing together